یادآوری کوتاه مدت نیازمند راهبردهای متفاوتی نسبت به یادآوری بلندمدت است . برای مثال تکنیک هایی مانند « ساختن کلمات نو با حروف اول مطالب » در صورتی که نتوان این حروف را به واژهای معنادار » تبدیل کرد ، راهبردهایی کوتاه مدت هستند . حال آن که نگارش « شبکه ی مفهومی » برای اصطلاحات درسی خاص (نموداری که در آن واژگان اصلی درس با فلش و توضیحاتی کوتاه به یکدیگر متصل شده اند) برای یادآوری طولانی مدت مناسب است .
به طور کلی روش هایی
که با « معنا » ی مطالب درسی ارتباط دارند ، جزو راهبردهای طولاني مدت
هستند و شیوه هایی که به خواص « ظاهری » موضوعات می پردازند ، اکثرا در
کوتاه مدت سودمند خواهند بود .
عملکرد حافظه با شرایط عمومی در هنگام
مطالعه ارتباط دارد . برای مثال کاهش خواب شبانه ( به ویژه پس از نیمه شب )
تأثیری به شدت مخرب بر میزان یادآوری دارد . زمان هایی که دچار هیجانات
شديد ( شادی ، غم و ) یا استرس هستید ، برای مطالعه مناسب نیستند . در
این مواقع می توانید به تمرین های آرام سازی بپردازید و پس از کسب آرامش
به مطالعه ادامه دهید . مصرف مواد محرک ( مانند چای ، قهوه و شکلات ) قبل
از مطالعه می تواند تأثیری مثبت بر یادگیری و به تبع آن یادآوری داشته باشد
. همچنین می بایست از پرخوری به دلیل ایجاد خواب آلودگی اجتناب کرد . از
نشست های طولانی بدون استراحتی کوتاه دوری کنید . حد نصاب برای یک نشست با
توجه به تفاوت های فردی می تواند ۱ تا ۲ ساعت باشد . صندلی مورد استفاده
برای مطالعه نباید بیش از اندازه راحت باشد ؛ چرا که خواب آلودگی را در پی
خواهد داشت . ترجیحا محل مطالعه باید شباهتی حداکثری با محل آزمون داشته
باشد . ورزش کردن در فواصل مطالعات نیز یادآوری را بهبود می بخشد .
پنج راهبرد عام
* برقراری ارتباط های معنایی بین بخش های مختلف درس از اصول اساسی مطالعه ی موثر است . در بیشتر دروس این ارتباط می تواند با در نظر گرفتن تأثیر مؤلفه ها بر یکدیگر عملی شود . شما همچنین می توانید نکتهای درسی را با تجربه ای شخصی ( ترجیحا تجربه ای نسبتا خوشایند ! ) پیوند دهید .
* خلاصه
برداری ( صرف نظر از این که بعدأ فرصت مطالعه ی خلاصه ها را داشته باشید یا
نه ) تأثیری بسیار مثبت بر یادآوری دارد . بازنویسی مطالب کتاب 《به زبان
خودتان» بر انجام هر روش دیگری ترجیح دارد . همچنین برای خلاصه برداری مؤثر
لازم است مطالب را از نظر میزان در خطر فراموشی بودن اولویت بندی کنید .
معمولا نامهای خاص ، طبقه بندی ها ، فرمول ها و تاریخها در اولویت هستند .
مطالبی نیز که ترتیب آنها در کتاب درسی با عدد مشخص شده است ، اغلب ارزش
خلاصه برداری دارند .
* یکی از راهکارهای مناسب برای بهبود حافظه ،
درگیر کردن چند حس در هنگام مطالعه است . برای مثال اگر پس از خواندن (
بینایی ) ، مطالب را به صورت کلامی تکرار کنید ( شنوایی ) ، یادآوری شما
بهتر خواهد بود .
* هنگام به خاطر سپردن مطالب ( به ویژه برای فهرست های
طولانی )《طبقه بندی» اجزا کمک بسیاری به یادآوری می کند . این طبقه بندی
می تواند مبنایی معنایی و منطقی یا سطحی و تصنعی داشته باشد . برای مثال در
نظر گرفتن این نکته که ۳ جزء فهرست با حرف « ت » شروع می شوند ، با وجود
بی بهره بودن از عمق معنایی می تواند سودمند باشد .
* اگر پس از یک بار
مطالعه ی کامل درسی خاص زمان اضافی داشتید ، ترجیحا بخش قابل توجهی از آن
را صرف آزمون گرفتن از خود کنید . تحقیقات نشان می دهند مطالعه ی دوباره ی
مطالب در مقایسه با آزمون گیری تأثیر کمتری بر یادآوری دارد . این یافته
نخستین بار در یادگیری زبان به دست آمده است ؛ اما منعی برای اثرگذاری آن
در زمینه های دیگر وجود ندارد . در نظر داشته باشید که بخشی از این تأثیر
مثبت حتی در صورت عدم بررسی پاسخها نیز باقی می ماند!
پنج راهبرد خاص
*
《کدگذاری» برای دروس حفظی کاربرد دارد . در این روش موضوعات کلی به مطالبی
با معنای شخصی تبدیل می گردند . برای مثال تاریخ یک رویداد با ترکیب سن دو
نفر از آشنایان یا سال تولد آنها ارتباط داده میشود . در زمان یادآوری
کافی است نام آن فرد یا افراد را به خاطر داشته باشید .
* اگر در درسی
مانند فیزیک فرمول هایی خاص به یکدیگر قابل تبدیل هستند ، تنها یکی از آنها
را حفظ کنید . اگر چه این کار در نگاه نخست موجب صرف زمان بیشتر برای حل
مسأله می شود ، ولی احتمال نگارش غلط فرمول را که یکی از مهمترین خطاهای
دانش آموزان است ، به شدت کاهش می دهد .
* هنگام به خاطر سپردن معنای
فهرستی از کلمات ( برای مثال در درس زبان انگلیسی ) معمولا واژگان اول و
آخر فهرست بهتر یادآوری می شوند . پس لازم است واژگان میانی را بیشتر مرور
کنید .
* مترادفنویسی و متضادنویسی ( به ویژه در دروس زبان های خارجی ) می تواند تأثیری مثبت بر یادگیری و یادآوری داشته باشد .
*
ترسیم یا تجسم تصاویر به ویژه در دروسی که با فهم عميق مفاهیم نظری سر و
کار دارند ( برای مثال فیزیک ) ، راهی عالی برای خلاصه کردن مطالب است .
سلام کنکور یادآوری ,مطالعه ,مطالب ,داشته ,مثال ,تواند ,برای مثال ,داشته باشد ,خلاصه برداری ,داشته باشید ,یادآوری دارد منبع
درباره این سایت